عمل بینی به چه روش هایی ممکن است انجام شود؟

انواع عمل بینی
چکیده مطلب

عمل بینی یا رینوپلاستی نوعی جراحی است که با هدف زیبایی و یا بهبود عملکرد بینی از طریق تغییر اندازه، تقارن بخشی و ایجاد تناسب میان بینی و سایر اجزای صورت انجام می شود. روش های عمل بینی متفاوت هستند و کسی که قصد انجام جراحی بینی را دارد، بهتر است که با این روش […]

فهرست مطلب

عمل بینی یا رینوپلاستی نوعی جراحی است که با هدف زیبایی و یا بهبود عملکرد بینی از طریق تغییر اندازه، تقارن بخشی و ایجاد تناسب میان بینی و سایر اجزای صورت انجام می شود. روش های عمل بینی متفاوت هستند و کسی که قصد انجام جراحی بینی را دارد، بهتر است که با این روش ها آشنا شده و مناسب ترین روش برای اصلاح نواقص بینی خود را بشناسد.

چه تغییراتی را می توان با کمک عمل بینی ایجاد کرد؟

هدف عمل بینی می تواند برای هر بیمار متفاوت از دیگری باشد. جراح با تغییر اجزای بینی شامل غضروف، استخوان و پوست می تواند نتایج زیر را برای بیمار ایجاد کند.

  • صاف کردن بینی کج
  • از بین بردن قوز بینی
  • بالا بردن نوک بینی افتاده
  • کوچک کردن نوک بینی گرد
  • جمع کردن بینی های پهن
  • کوچک کردن بینی بزرگ
  • بازگرداندن تقارن به بینی آسیب دیده
  • رفع مشکلات تنفسی از طریق باز کردن و رفع موانع در کانال های بینی

روش های عمل بینی

انتخاب روش جراحی بینی به شدت وابسته به آناتومی بینی و تغییرات مدنظر بیمار است. اما اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، داوطلب جراحی بینی به یکی از روش های زیر عمل می شود.

جراحی بینی باز، روش جراحی مورد علاقه جراحان

در جراحی بینی باز، یک شکاف کوچک زیر نوک بینی و روی دیواره میان دو سوراخ بینی ایجاد می گردد. در این روش، جراح پوست و بافت نرم بینی را بالا کشیده و دسترسی کامل تری به غضروف و استخوان بینی خواهد داشت. با استفاده از تکنیک عمل بینی باز، جراح می تواند تعییر مورد نظر بیمار را به شکل دقیق تری اعمال نماید. برای عمل بینی ترمیمی و همچنین برای بیمارانی که خواهان تغییرات زیاد در شکل و اندازه بینی خود هستند، معمولا جراح از روش باز برای عمل بینی استفاده می کند تا بر تمامی اجزا تسلط بیشتری داشته باشد. البته نگران جای زخم و اسکار بعد از عمل بینی هم نباشید زیرا این زخم ها به مرور زمان و در دوره نقاهت بهبود پیدا کرده و ناپدید می شوند.


جراحی بینی بسته

تفاوت جراحی بینی بسته و باز در این است که در عمل بینی به روش بسته، شکاف ها در داخل بینی ایجاد می شوند که همین موجب کاهش دسترسی و دید جراح خواهد شد. پیدا نبودن جای زخم و بخیه بعد از جراحی، مزیت عمل بینی بسته است اما نمی توان از آن برای به وجود آوردن تغییرات چشمگیر و بزرگ استفاده کرد. در واقع، این تکنیک بیشتر برای باریک کردن بینی یاکوچک یا بزرگ کردن پل آن کاربرد دارد.


سپتوپلاستی

حتما اصطلاح بینی کج به گوشتان خورده است. سپتوم یا تیغه بینی غضروف داخلی بینی است که سوراخ ها را از هم جدا کرده و باعث کاهش میدان دید و دسترسی به اجزای داخلی می شود. در بیشتر موارد، تیغه کج عامل بینی کج و یا بسته شدن راه تنفس است. عمل سپتوپلاستی برای باز کردن راه هوای بینی، صاف کردن تیغه بینی و در نهایت، صاف شدن بینی مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه زمانی که بینی به اصلاحات پیچیده تری نیاز دارد، تیغه بینی بهترین منبع برای گرافت یا پیوند غضروف است. سپتوپلاستی بر روی اکثر بیمارانی انجام می شود که عمل بینی را هم با هدف زیبایی و هم برای رفع مشکلات تنفسی انتخاب کرده اند.


عمل بینی به روش استفاده از گرافت در نوک بینی

اصلاح و تغییر شکل نوک بینی، سخت ترین بخش عمل بینی و رینوپلاستی است. غضروفی که به عنوان گرافت در نوک بینی مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند بخشی از تیغه بینی، گوش و یا دنده باشد. از طریق پیوند غضروف در نوک بینی می توان میزان سربالا بودن و زاویه آن را اصلاح کرد.

گرافت نوک بینی زمانی استفاده می شود که جراح بخواهد تغییرات چشمگیری را ایجاد کند و در صورتی که نتوان این تغییرات را از طریق اصلاح غضروف موجود اعمال نمود. استفاده از گرافت در نوک بینی برای افرادی که بینی صاف یا نامتقارن و یا نیاز به عمل بینی ترمیمی دارند، گزینه ی بسیار مناسبی است.


عمل بینی به روش کوچک کردن شاخک های بینی

در داخل بینی هر کسی، یک ساختار شبیه به انگشت وجود دارد که هوای استنشاق شده را تصفیه و مرطوب می کند. به این ساختارها توربین یا شاخک گفته می شود. در بعضی موارد، شاخک های بینی از حد معمول بزرگتر شده و تنفس را با مشکل روبرو می کنند. کوچک کردن شاخک ها در این موارد، باعث رفع گرفتگی و باز شدن راه هوا می شود. در عمل کوچک کردن شاخک های بینی شکاف ها در داخل بینی ایجاد می گردند و پس از آن هیچ اثری از عمل قابل مشاهده نخواهد بود.

بهترین جراح بینی در تهران کسی است که با تمامی این روش ها کاملا آشنا بوده و هر یک را چندین بار با موفقیت انجام داده باشد. اگر شما هم قصد انجام عمل بینی را دارید اما انتخاب مناسب ترین روش عمل بینی نگران تان کرده، بهترین راه رزرو وقت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات مفید از یک جراح بینی با تجربه است.

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *