ریزش مجرای بینی : علائم، درمان و عمل جراحی

ریزش مجرای بینی در واقع همان ضعیف یا تنگ شدن دریچه بینی است. دریچه بینی در حال حاضر باریکترین قسمت راه هوایی بینی است که از قسمت میانی تا پایین بینی ادامه دارد و عملکرد اصلی آن محدود کردن جریان هوا است. از آنجا که ساختار طبیعی دریچه بینی بسیار باریک است، هر باریک شدن اضافی می‌تواند جریان هوا را بیشتر محدود کند و گاهی حتی منجر به مسدود شدن راه هوایی بینی به طور کامل شود.
پایین آمدن مجرای ریزش مجرای بینی بیشتر در اثر جراحی بینی یا نوعی ضربه به بینی ایجاد می‌شود.

انواع ریزش دریچه بینی

دو نوع ریزش مجرای بینی وجود دارد: داخلی و خارجی. مجرای بینی به دو بخش تقسیم می‌شود:

ریزش مجرای بینی داخلی

از بین دو بخش مجرای بینی، مجرای بینی داخلی بهتر شناخته شده است و اغلب فقط به آن مجرای بینی گفته می‌شود. این قسمت از مجرای بینی بزرگترین قسمت مقاومت بینی را بر عهده دارد و در بین پوست و اپیتلیوم تنفسی (پوشش مجاری دستگاه تنفسی که کار مرطوب سازی و محافظت از مجاری هوایی را برعهده دارد) قرار دارد.

ریزش مجرای بینی خارجی

مجرای بینی خارجی توسط کلومِلا (یک تکه پوست و غضروف که با تقسیم مجرا به دو قسمت، سوراخ‌های بینی را ایجاد می‌کند)، کف حفره بینی و پرّه بینی ایجاد شده است.
بسته به این که کدام قسمت از مجرای بینی بیشتر باریک شده باشد، نوع ریزش مجرای بینی مشخص می‌شود. ریزش مجرای بینی می‌تواند در یک یا هر دو طرف بینی اتفاق بیفتد و بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. اگر فقط در یک طرف اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد قادر خواهید بود که تا حدی به نفس‌کشیدن از طریق بینی ادامه بدهید. ولی اگر این اتفاق در هر دو طرف رخ بدهد، احتمالاً مجاری هوایی بینی شما کاملاً مسدود می‌شود.

علائم ریزش مجرای بینی چیست؟

این علائم عبارتند از:

• مشکل در تنفس از راه بینی
  • تجمع غیر‌طبیعی ترشحات
  • انسداد راه بینی
  • خونریزی بینی
  • پوسته پوسته شدن اطراف سوراخ بینی
  • خرناس کشیدن

اگر هرکدام از این علائم را تجربه کرده‌اید، به ویژه اگر دچار آسیب‌دیدگی در بینی شده‌اید، مهم است که برای تشخیص صحیح به پزشک مراجعه کنید.

درمان ریزش مجرای بینی

ریزش مجرای بینی بیشتر با جراحی درمان می‌شود. با این وجود، افرادی که می‌خواهند از عمل جراحی خودداری کنند، می‌توانند با استفاده از دستگاه گشاد کننده دریچه بینی مشکل خود را تسکین دهند، که به طور دستی دریچه بینی را گشاد می‌کند. بعضی از آنها به صورت بیرونی روی بینی قرار می‌گیرند و بزرگتر کردن بینی در ناحیه مجاری بینی را برعهده می‌گیرند. بعضی دیگر از سیلیکون ساخته شده و در قسمت داخل بینی استفاده می‌شوند؛ ولی از هر دو نوع معمولاً در شب‌ها استفاده می‌شود. با این حال، اثربخشی این درمان به طور کافی مورد بررسی قرار نگرفته است.

عمل جراحی ریزش مجرای بینی

در این جراحی روشهای مختلفی وجود دارد و پزشک‌تان قادر خواهد بود به شما در تعیین بهترین ِآنها کمک کند. این انتخاب تا حد زیادی به روش ترجیحی جراح، وضعیت خاص شما و آناتومی بینی‌تان بستگی دارد.
یک روش معمول استفاده از پیوند غضروف است. در این روش، یک قطعه غضروف از ناحیه دیگری گرفته می‌شود و از آن برای اتصال غضروف فرو ریخته شده به سپتوم (استخوان و غضروفی که حفره بینی را به دو نصف تقسیم می‌کند) استفاده می‌شود.
عمل جراحی برای ریزش مجرای بینی معمولاً هزینه بالایی دارد. اما از آنجا که ریزش دریچه بینی می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد، این عمل جراحی زیبایی یا انتخابی محسوب نمی‌شود و بنابراین تحت پوشش بیشتر شرکت‌های بیمه قرار می‌گیرد.

بهبود جراحی ریزش مجرای بینی

بهبودی کامل معمولاً تا یک هفته طول می‌کشد. در اینجا به بعضی نکات لازم برای کمک به روند بهبودی اشاره می‌شود:

• در تمام قرار ملاقات‌های بعد از عمل خود شرکت كنید تا مطمین شوید كه از مراقبت‌های با‌كیفیت و تأیید صحت بهبودی برخوردار هستید.
• دستورالعمل‌های مراقبتی را که بعد از عمل جراحی به شما داده می‌شود بطور جدی دنبال کنید. این موارد ممکن است مشتمل باشد بر شستن بینی با آب و خوابیدن در حالتی که سر در وضعیت مرتفع قرار بگیرد.
• اگر احساس می‌کنید بیش از حد خونریزی می‌کنید با پزشک خود تماس بگیرید.
• با فین کردن باعث تحریک بینی خود نشوید و یا در ورزش‌های تماسی شرکت نکنید.
• آسپرین یا ایبوپروفن را برای درد مصرف نکنید چون احتمالاً از لخته شدن جلوگیری و باعث خونریزی بیش از حد می‌شوند. در صورت لزوم پزشک شما داروهای ضد دردی را که بی خطر باشد، برای‌تان تجویز می‌کند.

نتیجه

نتایج حاصل از عمل جراحی ریزش مجرای بینی بطور کلی خوب است. اکثر مردم نسبتاً سریع به بهبودی کامل می‌رسند و می‌بینند که علائم آنها تا حد زیادی بهبود یافته و یا کاملاً از بین رفته است. بیشتر آنها از پیشرفت در کیفیت کلی زندگی خود گزارش می‌کنند. در بعضی شرایط هم ممکن است افراد متوجه شوند که علائم آنها بهبود نمی‌یابد. در این موارد، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید، چون ممکن است به جراحی دیگری نیاز باشد.

منبع: www.healthline.com