آشنایی با تمام آزمایش های قبل از عمل بینی

آزمایش های قبل از عمل بینی
چکیده مطلب

معمولا قبل از اینکه عمل بینی انجام شود فرد باید به مطب جراح بینی مراجعه کند. در این مراجعه، جراح تمام آنچه که بیمار باید درباره عملش بداند را توضیح خواهد داد. شرایط عمل، پیچیدگی ها و باید ها و نبایدهای پیش و بعد از عمل همگی در این جلسه مشاوره قبل از عمل بینی […]

فهرست مطلب

معمولا قبل از اینکه عمل بینی انجام شود فرد باید به مطب جراح بینی مراجعه کند. در این مراجعه، جراح تمام آنچه که بیمار باید درباره عملش بداند را توضیح خواهد داد. شرایط عمل، پیچیدگی ها و باید ها و نبایدهای پیش و بعد از عمل همگی در این جلسه مشاوره قبل از عمل بینی توضیح داده خواهند شد. یکی از مباحثی که حتما در این جلسه بحث خواهد شد نیز آزمایش های قبل از عمل بینی است. آنچه در این مقاله می خوانید نیز درباره انواع آزمایشات قبل از جراحی بینی و لزوم انجام دادن آن ها است.

2 هدف اصلی انجام آزمایش قبل از عمل بینی چیست؟

انجام آزمایش برای عمل جراحی بینی یک امر معمول است. این آزمایش ها تنها برای رینوپلاستی انجام نمی شود و برای تمامی جراحی های دیگر نیز باید انجام داده شوند. و به طور خاص انجام آزمایشات قبل از جراحی بینی برای دو هدف زیر صورت می گیرد:


تعیین نوع بیهوشی و دوز داروهای تزریقی برای شما

از آنجا که بدن هر شخص واکنش متفاوتی نسبت به داروهای بیهوشی نشان خواهد داد، دوز مصرفی داروهای بیهوشی نیز برای هر شخصی متفاوت خواهد بود. متخصص بیهوشی باید بداند که وضعیت سلامت قلب و ریه بیمار چگونه است تا درباره نوع بیهوشی و دوز داروهای مصرفی تصمیم گیری کند. پس به برخی از آزمایش های قبل از عمل بینی نیاز پیدا خواهد کرد.


اطمینان خاطر جراح و برنامه ریزی برای مراحل عمل

جراح بینی به عنوان هسته تیم جراحی وظیفه مدیریت عمل را برعهده دارد. او باید از پیش وضعیت سلامتی بیمار را چک کرده باشد تا بتواند خونریزی و سایر خطرات مرتبط با جراحی بینی را پیش بینی کرده و در این موقعیت ها بهترین عکس العمل را انجام دهد.


آزمایش های قبل از عمل بینی کدامند؟

به طور خلاصه و تیتروار، مهمترین آزمایش های قبل از عمل بینی که انجام دادن آن ها اهمیت زیادی دارد عبارتند از:

  • آزمایش خون
  • نوار قلبی یا الکتروکاردیوگرافی
  • آزمایش بارداری
  • عکس رادیولوژی از قفسه سینه
  • آزمایش ادرار
  • تست های سلامت روانی

هرکدام از این آزمایش ها در ادامه به صورت خلاصه توضیح داده شده اند. درباره این آزمایشات حتما با جراح خود صحبت کنید.


آزمایش خون

بدون استثنا همه افرادی که تمایل دارند عمل زیبایی بینی انجام دهند باید به دستور جراح آزمایش خون قبل از جراحی بین را انجام دهند. هدف اصلی از انجام این آزمایش بررسی سطح هموگلوبین خون بیمار و احتمال وجود عفونت در بدن و خون است. هموگلوبین نقش بسیار مهمی در خون ما ایفا می کند و مسئول اصلی انتقال اکسیژن (از طریق خون) به بافت ها و اندام های بدن است.

چنانچه میزان هموگلوبین (در آزمایش خون) خارج از محدوده نرمال (بین 13 تا 16 گرم در دسی لیتر) باشد عمل موقتا کنسل خواهد شد. تا بازگشت هموگلوبین به میزان نرمال خود عمل صورت نخواهد گرفت. همچنین در صورت وجود عفونت و بیماری عفونی خطرناک در بدن؛ بسته به شدت، نوع و محل عفونت ممکن است عمل به تعویق افتاده یا حتی کنسل شود.

بیشتر بخوانید ???????? اگر جزء این افراد هستید عمل بینی انجام ندهید! ????


تست بارداری

تمام بانوانی که در سن باروری هستد باید آزمایش بارداری قبل از عمل بینی را انجام دهند. اگر مشخص شود که یک خانم در مراحل ابتدایی بارداری است (و حتی هنوز خودش نمی‌داند) عملش کنسل خواهد شد. زیرا انجام چنین عملی برای مادر و جنین خطرناک است. شاید بپرسید که چرا حتی در اوایل بارداری باید عمل کنسل شود؟

و در جواب باید گفت که بارداری می‌تواند باعث کاهش سطح هموگلوبین در خون مادر شود که پایین بودن هموگلوبین خود یک مانع بزرگ برای عمل است. زیرا احتمال خونریزی در طول عمل بالا می‌رود و بیمار ممکن است نیاز به دریافت خون در طول عمل پیدا کند.


نمونه ادرار

چنانچه فردی که قصد عمل زیبایی بینی دارد از یک بیماری عفونی رنج ببرد (حتی اگر نهفته باشد و خود شخص نداند)، با کمک آزمایش ادرار قبل از عمل بینی میتوان آن را تشخیص داد. به جز این طی آزمایش ادرار اگر شخص دیابت یا فشار خون خود را کنترل نکرده باشد احتمالا مشخص میشود و عملش کنسل خواهد شد. آنالیز نمونه ادرار یکی از آزمایش های قبل از عمل بینی است که  معمولا برای همه بیماران درخواست داده می‌شود.

خواندن  بهترین زمان برای عمل زیبایی بینی

گرفتن نوار قلب با الکتروکاردیوگرام

گرفتن نوار قلب با الکتروکاردیوگرام

سلامت قلب قبل از هر عمل جراحی باید بررسی شود. از آنجا که قلب مهمترین بخش بدن ما است و گردش خون مستقیما به آن بستگی دارد، باید حتما هرکسی که عمل انجام میدهد با کمک نوار قلب (با الکتروکاردیوگرام) از سلامتی قلب و درست بودن عملکردش اطمینان حاصل کند.

نوار قلب یکی از آزمایش های قبل از عمل بینی است که معمولا برای افرادی که مشکوک به بیماری قلبی هستند یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند درخواست داشته میشود. از آنجا که عمل بینی یک جراحی پیچیده است اگر قلب خوب کار نکند یا مشکل داشته باشد احتمالا عمل بینی کنسل خواهد شد.


تصاویر رادیولوژیک از قفسه سینه

برای اینکه سلامتی ریه ها سنجیده شود برخی از جراحان از شما خواهند خواست که با کمک اشعه ایکس یا سی تی اسکن از قفسه سینه خود تصاویری تهیه کنید. با کک این تصاویر کارکرد و سلامتی به خوبی ارزیابی میشود و اگر مشکل خاصی در خصوص تنفس شما وجود داشته باشد درباره عمل بینی شما بازنگری صورت خواهد گرفت. تصویربرداری رادیولوژیک از قفسه سینه جزء آزمایش های قبل از عمل بینی است که برای افراد با سن بالای 40 سال معمولا انجام داده می‌شود.


ارزیابی روانشناختی پیش از عمل بینی

از آنجا که عمل بینی (اغلب) یک عمل زیبایی است و به منظور زیبایی انجام داده می‌شود، بسیار مهم است که شما در سلامت کامل عقل تصمیم به این عمل بگیرید و از هر نظری با دید باز و واقع بینانه درباره آن تصمیم بگیرید. اگر اختلال رواشناختی داشته باشید (برای مثال) درباره یک موضوع خاص نظرتان خیلی زود تغییر کند، شما نمی توانید عمل بینی انجام دهید زیرا انجام عمل بینی در این شرایط می تواند پشیمانی شما را به همراه داشته باشد و احتمالا به شما آسیب برسد.

rhinoplasty consultation

برای اطمینان از اینکه شما با اطمینان و بدون هیچ مشکلی عمل بینی انجام می‌دهید و از نتایج آن حفاظت می‌کنید، برخی از جراحان شما را به یک مشاور یا روانشناس ارجاع می‌دهند تا بدون هیچ مشکلی عمل شما انجام داده شود.


آیا همه آزمایش های قبل از عمل بینی باید انجام داده شوند؟

خیر. لزوما تمام آزمایش های ذکر شده در این مقاله حتما نباید انجام داده شوند. اینکه کدام آزمایشات قبل از عمل بینی را انجام دهید مستقیما بستگی به نظر جراح شما دارد. 

برای ممکن است شما با اطمینان از سلامت روان خود دفاع کنید و نیازی به مراجعه (به یک مشاور سلامت روان) نداشته باشید یا مثلا اگر سن شما کمتر از 40 سال باشد ممکن اس نیازی به سی تی اسکن قفسه سینه نداشته باشید. اما برخی از آزمایشات ذکر شده چه شما بخواهید چه نخواهید حتما باید انجام شوند. برای مثال آزمایش خون وتست بارداری برای خانم هایی که در سن باروری هستند لازم است.


آیا هزینه آزمایش های قبل از عمل جزء هزینه عمل بینی است؟

خیر. هزینه این آزمایشات معمولا از هزینه عمل بینی جدا است. یعنی چیزی که جراح بینی از شما درخواست خواهد کرد ارتباطی با این آزمایشات ندارد. با این وجود انجام این آزمایش ها قبل از عمل بینی چندان هزینه بر نیست و فواید زیادی برای شما خواهد داشت. برای مثال با این آزمایش ها میتوانید از وضعیت سلامتی خود مطلع شوید و با یک تیر دو نشان بزنید.

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *