آیا ورزش بعد از عمل بینی امکان پذیر است؟

چکیده مطلب

از میان افرادی که عمل بینی انجام می‌دهند ممکن است کسانی پیدا شوند که ورزش را به صورت حرفه ای دنبال می کنند. اغلب این ورزشکاران ورزش های تماسی انجام می دهند و ممکن است در طول ورزش و یا انجام تمرینات ورزشی، به صورتشان آسیب وارد شود. این افراد می خواهند بدانند آیا می […]

فهرست مطلب

از میان افرادی که عمل بینی انجام می‌دهند ممکن است کسانی پیدا شوند که ورزش را به صورت حرفه ای دنبال می کنند. اغلب این ورزشکاران ورزش های تماسی انجام می دهند و ممکن است در طول ورزش و یا انجام تمرینات ورزشی، به صورتشان آسیب وارد شود. این افراد می خواهند بدانند آیا می توانند عمل جراحی زیبایی بینی انجام دهند؟ اگر می توانند، چطور باید از بینی خود بعد از عمل مراقبت کنند؟ چه نکات و توصیه هایی برای این ورزشکاران جهت پیروی وجود دارد؟ مقاله را بخوانید تا به پاسخ سوالات خود در خصوص عمل بینی ورزشکاران دست پیدا کنند.

چرا ورزشکاران عمل بینی انجام می دهند؟

ورزشکاران جزء افرادی هستند که سالم زندگی می کنند و معمولا فرم بدنی و چهره آن ها مناسب و زیبا است. در حالت معمولی کمتر پیش میاید که یک ورزشکار بدون هیچ دلیلی و صرفا به خاطر زیبایی عمل بینی انجام دهد. آن ها بیشتر به دنبال آسیب دیدگی بینی اقدام به انجام عمل جراحی می کنند. در کنار ترمیم شکستکی بینی، انحراف تیغه بینی و سایر مشکلات دیگری که ممکن است حین تمرین یا مسابقه برایشان پیش بیاید، شاید ورزشکاری دوست داشته باشد که عمل زیبایی بینی نیز انجام دهد.

مشکلات تنفسی برای ورزشکاران

از آنجا که ورزشکاران مدام در حال فعالیت هستند و نیاز به یک سیستم تنفسی بسیار قوی و کارآمد دارند، چنانچه هر عاملی باعث کاهش تنفس یا اخلال در تنفس شود می تواند روی کیفیت ورزش آنها تاثیر منفی بگذارد. شکستگی، انحرافات، مشکل پولیپ، مشکل سینوس بینی، کوچک بودن بینی، نامقارن بودن آن و سایر مشکلات مشابه می توانند به راحتی باعث افت یک ورزشکار شوند. اما با انجام یک عمل بینی (چه سپتوپلاستی، چه رینوپلاستی، چه عمل ترمیمی بینی) این مشکلات برطرف شده و دوباره ورزشکار را به یک سیستم تنفسسی نرمال برمی گردانند.

شرایط عمل بینی برای ورزشکاران

عمل بینی ورزشکاران اگر به خاطر مشکلات ناشی از تروما به صورت و بینی باشد، می تواند به صورت اورژانسی و خیلی زود انجام شود. مراقبت از بینی بعد از یک ترما می تواند راحت باشد و از آنجا که ساختارهای بینی جدا نشده اند و یا عمل زیادی روی آن انجام نشده، دوره ریکاوری سریعتری دارد. اما اگر به عنوان یک ورزشکار قصد دارید عمل بینی به روش باز یا بسته  انجام دهید، لازم است که بعد از عمل با دقت بیشتری از بینی خود مراقبت کنید. نکاتی که در ادامه بررسی شده به شما کمک می کند تا به عنوان ورزشکار دوره نقاهت بعد از عمل بینی را بهتر و سریعتر پشت سر بگذارید و آسیبی به بینی عمل شده شما وارد نشود.

خواندن  همه چیز درباره شکستگی بینی و نحوه درمان آن

چه مدت بعد از عمل بینی ورزش کردن مجاز است؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است ورزشکاران از جراح بینی بپرسند، این است که دقیقا چند روز یا چند وقت بعد از عمل می توانند دوباره به صورت حرفه ای ورزش خود را آغاز کنند. جراحان معتقدند که بسته به نوع ورزشی که انجام می دهید مدت زمان بازگشت حرفه ای به آن متفاوت خواهد بود. برای بازگشت به ورزش میتوانید روند زیر را دنبال کنید.

هفته اول و دوم

طی این دو هفته که احتمالا چسب بینی و اسپلینت استفاده می کنید و شاید هم تامپون بینی، بهتر است که به جز یک پیاده روی ساده هیچ فعالیت دیگری انجام ندهید. داشتن پیاده روی ساده و منظم می تواند به تسریع گردش خون شما کمک کند و باعث کاهش ورم بینی یا کبودی های آن شوند. سعی نکنید که سر خود را برای مدت طولانی خم کنید. وزنه سنگین برندارید. اگر برایتان مقدور است که حرکات کششی (به شر اینکه به بینی تحت تاثیر قرار نگیرد) انجام دهید.

هفته سوم

عمل بینی ورزشکاران میتواند آن ها را هفته ها و ماه ها از حضور در میادین ورزشی دور نگاه دارد اما بعد از آن دوباره میتوانند با انرژی بیشتر ورزش کنند. طی هفته سوم بعد از عمل بینی افراد ورزشکار میتوانند ورزش های نسبتا سبک را آغاز کنند. برای مثال وزنه های سبک تر را حمل کنند. ولی طی این هفته اصلا هیچگونه فعالیت سنگین و نفس گیر انجام داده نشود. برای مثال دویدن شدید انجام ندهید. (هرچند که سرعت دویدن را تا حدی میتوان بالاتر برد)

هفته های چهارم و پنجم

در این هفته می توانید به راحتی خم شوید و با احتیاط و با نظر متخصص و جراح بینی شنا کنید. ولی همچنان نباید زیاد بدوید و خود را خیلی خسته کنید.

هفته ششم

از این هفته به بعد می توانید دویدن را آغاز کنید. ولی به هیچ عنوان هیچ ورزش تماسی مخصوصا ورزش هایی که با توپ سر و کار دارند را انجام  ندهید. حدودا از ماه سوم به بعد میتوانید ورزش های تماسی با توپ را نیز به برنامه های ورزشی خود اضافه کنید. مثلا میتوانید فوتبال بازی کنید و یا بسکتبال را آغاز کنید اما به هیچ عنوان نباید توپ به بینی یا صورت شما برخورد کند.

دویدن بعد از عمل بینی

از ماه 6 تا یکسال یعد از عمل بینی بهتر است حین ورزش کردن از محافظ بینی استفاده کنید. طی 1 سال اول بعد از عمل هم به هیچ عنوان انجام ورزش هایی مانند تکواندو، کاراته، بوکس و … که کاملا فیزیکی هستند ممنوع است. بعد از 1 سال نیز باید زیر نظر پزشک و جراح ورزش رزمی خود را آغاز کنید.

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *