اصول، نکات و مراقبت های بعد از عمل بینی

چکیده مطلب

در مقاله قبل درباره آمادگی های قبل از عمل بینی توضیحات کاملی ارائه دادیم پیشنهاد می کنیم که اگر این مقاله را نخوانده اید کمی زمان برای خواندش اختصاص دهید. زیرا نکات خوبی در آن مقاله مطرح شده است. درست مانند پیش از عمل، پس از اتمام عمل جراحی بینی نیز باید کلیه دستورالعمل هایی […]

فهرست مطلب

در مقاله قبل درباره آمادگی های قبل از عمل بینی توضیحات کاملی ارائه دادیم پیشنهاد می کنیم که اگر این مقاله را نخوانده اید کمی زمان برای خواندش اختصاص دهید. زیرا نکات خوبی در آن مقاله مطرح شده است. درست مانند پیش از عمل، پس از اتمام عمل جراحی بینی نیز باید کلیه دستورالعمل هایی را که توسط جراح بینی به شما داده شده است دنبال کنید تا به درستی بهبود یافته و بهترین نتایج را دریافت کنید. چیزی که در این مقاله می خوانید برخی از اصول و نکات مهم که تحت عنوان مراقبت های بعد از عمل بینی شناخته می شود را شامل می شود.


مراقبت های بعد از عمل بینی و علائمی که بعد از عمل ممکن است تجربه کنید

معمولا بعد از عمل شما علائمی را تجربه خواهید کرد که در اغلب اوقات طبیعی و نتیجه مستقیم عمل جراحی است. شما باید به عنوان کسی که جراحی بینی انجام داده اید یا کسی که از یک بیمار تازه عمل شده مراقبت می کنید به این علائم آشنایی داشته باشید. برخی از رایج و شایع ترین علائم بعد از عمل بینی عبارتند از:

  • تورم احتمالی گونه ها
  • کبودی پوست بینی، زیر چشم و اطراف بینی
  • ورم دور یا زیر چشم
  • احتقان و گرفتگی بینی
  • آبریزش از بینی
  • سردرد
  • بی حسی و ورم بینی و لب‌ها

علت بروز این علائم چیست؟

به عنوان بخشی از اطلاعاتی که باید برای مراقبت های بعد از عمل بینی بدانید، باید علت ایجاد علل و علائم ذکر شده را بدانید. معمولا حین عمل بافت های داخل بینی از جمله استخوان، غضروف، بافت مخاطی، پوست و عروق خونی دستکاری می شوند. در واقع این دستکاری برای بهبود زیبایی بینی یا عملکرد آن ضروری است.

بدن بعد از اتمام عمل کم کم شروع می کند به ترمیم و بازیابی دوباره تمامی بافت های دستکاری شده. در واقع علائم ذکر شده نشان دهنده بهبود پوست، استخوان های صورت، بافت ها و اعصاب حسی و از این دست ترمیم ها است. بنابراین جای نگرانی وجود ندارد و شما باید بدون نگرانی تمامی مراقبت های بعد از عمل را ادامه دهید.


برای تسکین این علائم چه کنیم؟

اگر بعد از عمل بینی هر گونه دردی تجربه می کنید، می توانید آن را با داروهای ضد درد معمولی یا تجویز شده توسط جراح بینی تسکین دهید. البته فراموش نکنید که درد شدید، مداوم و مزمن را باید سریعاً به مطب جراح بینی خود اطلاع دهید.

برای تسکین هرگونه ناراحتی و کاهش تورم بینی، می توانید از کمپرس آب یخ، همراه با یک یا چند قطعه یخ درون یک کیسه پلاستیکی استفاده کنید. این کمپرس را دور چشم یا اطراف بینی خود قرار دهید تا کم کم ورم بینی بعد از عمل بینی کاهش یافته یا متوقف شود.


در صورت مشاهده علائم زیر حتما با جراح بینی خود تماس بگیرید:

  • تب شدید همراه با تهوع و استفراغ و گیجی
  • هر دردی که با استفاده از داروی ضد درد و مشکن قابل کنترل نیست.
  • خونریزی بیش از حد یا خروج ترشحات از بینی یا دهان.
  • خون مردگی زیاد زیر پوست یا برآمدگی غیر معمول در ناحیه بین و اطراف آن

پانسمان بینی

بعد از عمل داخل سوراخ های بینی را با تامپون پر می کنند. این تامپون آغشته به موادی است که روند ترمیم بینی را بهبود بخشیده و مانع از عفونت آن می شود. علاوه بر آن روی بینی را با چسب و اسپلینت بینی می پوشانند تا شکل بینی حفظ شود. سعی کنید که به هیچکدام از موارد گفته شده دست نزنید. این پک و پانسمان را تنها جراح باید بردارد.

نحوه چسب زدن بعد از عمل بینی

سیگار نکشید مصرف الکل را کاهش داده یا ترک کنید

این شاید یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از عمل بینی باشد و حتما باید به آن توجه شود. سیگار کشیدن، یا سایر اشکال مصرف نیکوتین بهبود زخم را مختل می کند. حداقل 3 هفته پس از جراحی هیچ نیکوتین یا الکلی مصرف نکنید.


فعالیت و ورزش کردن بعد از جراحی بینی

برای پیشبرد مراقبت های بعد از عمل بینی خود استراحت کنید، اما منظور استراحت در رخت خواب نیست. در حالی که استراحت کردن در مراحل اولیه بهبودی و دوره نقاهت بعد از عمل بینی مهم است، اما به همان اندازه نیز مهم است که شما تحرک و فعالیت داشته باشید. بهتر است که روزانه راه بروید و به اندازه کافی جنب و جوش کنید.

برای مثال شما می توانید هر 2 ساعت یکبار به مدت 10 دقیقه طول خانه یا حیاط خود را قدم بزنید یا در محیط امن پارک قدم بزنید.


عطسه کردن بعد از عمل

سعی کنید در حین دراز کشیدن سر خود را بالا نگاه دارید تا به کاهش ورم بعد از عمل بینی کمک کرده باشید. همواره سر خود را بالا نگاه دارید و خیلی خم نشوید. به هر دلیلی بینی خود را باد نکنید. اگر باید عطسه کنید، این کار را از طریق دهان انجام دهید.

نحوه عسطه کردن بعد از عمل بینی

همیشه آرام باشید

 هیچ فعالیت استرس زایی انجام ندهید و هیچ تمرین ورزشی دیگری غیر از پیاده روی را از سر نگیرید. از هیچ کس، به  جز خودتان مراقبت نکنید. بگذارید دیگران در کارها به شما کمک کنند و همه کارهایتان را به  تنهایی انجام ندهید.

خواندن  عوارض عمل بینی کدامند؟ آشنایی با عوارض شایع و نادر جراحی بینی

دوش گرفتن و حمام رفتن بعد از جراحی

تا چند روز اول بعد عمل دوش نگیرد و حمام نروید. اگر هم نیازمند حمام رفتن هستید با نهایت احتیاط و بدون اینکه آب به بینی، پانسمان یا کچ آن برخورد کند دوش بگیرید.

سعی کنید دست کم بالای گردن خود را با آب خیس نکنید. اینکه کچ یا آتل روی بینی همواره خشک باشد بسیار مهم است. خیس یا نرم شدن این کچ باعث خراب شدن بینی و حرکت استخوان و غضروف می شود.

نحوه شستن موها بعد از عمل بینی

لباس پوشیدن بعد از عمل بینی

یکی از اصول مراقبت های بعد از عمل بینی تهیه لباس های راحت است. لباس های دکمه دار، زیپ دار و همچنین لباس هایی که کاملا باز هستند پوشید. به هیچ عنوان لباسی که یقه تنگی دارد را نپوشید زیرا باعث آسیب رسیدن به بینی می شود. در زمستان نیز تنها از لباس های گرم، گشاد و زیپ دار استفاده کنید. بهتر است از قبل برای دوره  نقاهت بعد از عمل بینی لباس های مناسب تهیه  کنید.


مصرف دارو بعد از عمل

تمام داروهای ضد درد خوراکی و آنتی بیوتیک های که برای کاهش و جلوگیری از عفونت بینی برایتان تجویز شده را طبق دستور جراح بینی مصرف کنید. برای کاهش درد، از استامینوفن تایلنول بدون نسخه استفاده کنید. دقت کنید که 4000 میلی گرم یا بیشتر از آن تایلنول (استامینوفن) در یک دوره 24 ساعته مصرف نکنید.


خوابیدن بعد از عمل بینی

یکی دیگر از مراقبت های بعد از عمل بینی که همه بیماران باید به آن توجه کنند نحوه خوابیدن است. شما باید همواره طوری بخوابید که سرتان کمی بیشتر از سابق بلند باشد. یک بالش نرم و بلند انتخاب کنید تا سر و بینی شما به اندازه کافی بالا باشد. اینکار به کاهش ورم بینی کمک می کند و باعث می شود دوره نقاهت بهتری را سپری کنید.

همچنین به پشت بخوابید و تلاش نکنید که دمر و رو به شکم بخوابید. برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به بینی حین خوابیدن، دو بالش نرم در دو طرف سر خود قرار دهید تا حین جابجایی غیر ارادی در خواب بینی آسیب نبیند.


خوابیدن پس از عمل بینی

تغذیه بعد از عمل بینی

توجه به رژیم غذایی یکی از مهم ترین اصول و مراقبت های بعد از عمل بینی است. بعد از عمل می توانید مایعات بخورید. در واقع تا مدتی بعد از عم،ل شما باید مایعات زیادی بنوشید. نوشیدنی های خنک، بدون گاز، غیرالکلی، فاقد کافئین و بدون سدیم را حتما در رژیم غذایی بعد از عمل بینی بگنجانید. شیر، آب میوه های طبیعی و ماست می تواند برای بعد از عمل بینی بسیار خوشمزه و مناسب باشد.

تصویر غداهایی که باید بعد از عمل مصرف شوند.

از خوردن نوشیدنی های یا غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید. برای اینکه آسیبی به بینی وارد نشود آب و نوشیدنی ها را از داخل یک بطری جدا یا قمقمه هایی که خودش نی دارد بنوشید.  همچنین برای آبرسانی بهتر بدن و کمک به بهبود بینی بهتر است که هر 2 ساعت یکبار 1 لیوان آب تمیز میل کنید. دقت کنید در 24 ساعت اول بعد از عمل بینی تنها مایعات، غذای نرم و بسیار مقوی مصرف کنید.


سال اول بعد از عمل بینی

از روزی که ورم بینی کم کم می خوابد شکل بینی بیشتر به فرم دلخواه شما نزدیک می شود. طی یکسال بعد از عمل بینی همچنان بینی به صورت جزئی دچار تغییر و تحول میشود و نتیجه کامل را در حوالی 1 سال باید مشاهده کرد. به عبارتی ممکن است یک سال طول بکشد تا همه ورم بینی برطرف شود و ظاهر بینی شما به نتیجه نهایی برسد. تحت هر شرایطی اگر شما مراقبت های بعد از عمل بینی را انجام دهید نتایج بهتر و قابل قبول تر خواهد شود.


چرا بهبود و دوره نقاهت بعد از عمل بینی زیاد است؟

دلیل این همه تاخیر در حصول نتیجه نهایی این است که جراحی زیبایی بینی یکی از پیچیده ترین روش های جراحی پلاستیک است و ترمیم بینی بعد از آن اغلب غیرقابل پیش بینی است. زیرا ممکن است استخوان های ظریف بینی در دوره نقاهت عمل بینی تغییر مکان داده و کمی جابجا شوند. نتایج ممکن است آنطور که انتظار می رود نباشد. در برخی موارد ممکن است یک عمل ثانویه برای اصلاح نتایج به دست آنده نیاز باشد.


ظاهر بینی شما تابع افرایش سن ما است

تمامی بافت های بدن ما به مرور زمان دچار فرسودگی شده و همزمان با مسن تر شدن ما، آن ها نیز مسن می شوند. تغییرات ظاهری، کاهش عملکرد و از کار افتادگی از جمله نشانه های افزایس سن هستند که کاملا طبیعی در نظر گرفته می شوند. پوست، استخوان وغضروف نیز تابع افزایش سن هستند.


هرچند که یک بینی عمل شده تا سالیان سال زیبایی خود را حفظ خواهد کرد، اما به مرور زمان ممکن است فرم خود را از دست بدهد. این یک چیز طبیعی است و جای نگرانی نیست. این را گفتیم که انتظارات منطقی از بعد عمل و افزایش سن داشته باشید و تغیییرات فرم بینی بعد از دوره میانسالی را به گردن جراح نیندازید.

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *