قوز بینی، از علل تا تمام روش های برداشتن آن

چکیده مطلب

قوز بینی نوعی بی نظمی در ساختار بینی است که ریشه در غضروف و استخوان آن دارد. قوز می تواند هرجایی بین بخش فوقانی بینی تا قبل از نوک بینی وجود داشته باشد. هرچند که این قوز برای اغلب افرادی هیچ مشکل و مساله خطرناکی ایجاد نمی کند، اما در برخی موارد ممکن است یک […]

فهرست مطلب

قوز بینی نوعی بی نظمی در ساختار بینی است که ریشه در غضروف و استخوان آن دارد. قوز می تواند هرجایی بین بخش فوقانی بینی تا قبل از نوک بینی وجود داشته باشد. هرچند که این قوز برای اغلب افرادی هیچ مشکل و مساله خطرناکی ایجاد نمی کند، اما در برخی موارد ممکن است یک مساله جدی باشد و برای مثال زیبایی و توازن اجزای صورت را به هم بزند. برداشتن قوز در پل بینی یکی از رایج ترین دلایلی است که افراد مختلفی به خاطر آن عمل جراحی بینی انجام می دهند.

علت قور بینی چیست؟ چه عواملی در شکل گیری آن نقش دارند؟

درسوم یا (dorsum) بخشی از آناتومی بینی است که از استخوان و غضروف تشکیل شده است. به درسوم پل بینی هم گفته می شود. این ساختار، بینی را به صورت شما متصل می کند و قوز بینی در جایی از پل بینی ایجاد می شود. شکل گیری این قوز می تواند علل مختلفی داشته باشد اما دو علت اصلی آن ژنتیک و آسیب دیدگی است.

ژنتیک

برخی افراد از نظر ژنتیکی قوز بینی را به ارث می برند به این معنی که قوز به صورت ارثی در آن ها توسعه میابد. قوزی که منشاء ژنتیکی دار معمولا در دوران کودکی ظاهر نمی شوند و به مرور زمان (معمولا پس از دوران بلوغ) خود را نشان می دهد.

ضربه یا آسیب دیدگی

ضربه یا صدمه به بینی نیز می تواند باعث ایجاد قوز شود. در آسیب دیدگی یا وارد شدن ضربه به بینی ممکن است استخوان یا غضروف آن دچار شکستگی شود. و حین ترمیم به خوبی به هم جوش نخورند. در این صورت نیز ممکن است قوز ایجاد شود.

آیا قوز بینی می تواند مشکل تنفسی ایجاد کند؟

برخلاف انحراف بینی (تیغه بینی)، که یک وضعیت و مشکل پزشکی به شمار می رود، و می تواند بینی را کج کند و برای تنفس مشکل به وجود بیاورد، قوز به طور معمول بر تنفس تأثیر نمی گذارد. یعنی کسانی که قوز دارند لزوما با مشکل تنفسی مواجه نیستند.

برخی از افراد که به دنبال آسیب یا ضربه قوز دارند، ممکن است حین وارد شدن ضربه با انحراف بینی هم مواجه شده باشند. این افراد احتمالا مشکل تنفسی دارند. اما برطرف کردن قوز به تنهایی نمی تواند مشکل تنفس آن ها را بهبود ببخشد. چرا که برای بهبود تنفس لازم است که روی دیواره یا تیغه بینی عمل جراحی انجام داده شود.

آیا حتما باید قوز بینی را برداشت؟

خیر! برداشتن قوز یک تصمیم کاملا شخصی است و هیچ ضرورت پزشکی ندارد. با این حال اگر فکر می کنید که ظاهر چهره شما را به خطر انداخته و زیبایی شما را زیر سوال برده می توانید با مشورت گرفتن از یک جراح بینی خوب، آن را برداشته و تعادل و زیبایی را به چهره خود برگردانید.

برای حذف قوز بینی چه راه حل هایی وجود دارد؟

ما دو روش جراحی و غیر جراحی می توانیم انواع قوز بینی را برداریم. روش غیر جراحی تهاجم کمتری دارد و می تواند قوزهای کوچک را به خوبی پنهان و یا برطرف کند اما برای قوزهای قابل توجه نیاز به عمل زیبایی بینی است.

جراحی زیبایی بینی روش باز برای از بین بردن قوز بینی

جراحی زیبایی بینی باز که رایج ترین نوع جراحی رینوپلاستی است، از جمله مهم ترین روش های عمل قوز بینی است. این جراحی به بیهوشی عمومی نیاز دارد و در طی آن یک جراح بینی برش کوچکی در بخش خارجی کلوملا (ساختار بین دو سوراخ بینی در جلوی آن) و داخل سوراخ های بینی ایجاد می کند تا به استخوان و غضروف پل بینی دسترسی پیدا شود.

خواندن  مراحل عمل بینی در یک نگاه (6 مرحله عمل زیبایی بینی)

سپس جراح قوز را رسپ (نوعی سوهان جراحی) می کشد و استخوان یا غضروف اضافی آن را بر می دارد. عمل قوز بینی ممکن است شامل شکستن استخوان های قوز و ترمیم یا فروم دهی مجدد آن باشد. بعد از جراحی زیبایی بینی به روش باز، بینی شما تا یک هفته در یک آتل یا گچ که به آن اسپلینت بینی گفته می شود قرار خواهد داشت و بهبودی کاملا شما نزدیک به 3 هفته یا کمی بیشتر زمان نیاز خواهد داشت.

جراحی زیبایی بینی به روش بسته برای از بین بردن قوز

در یک جراحی زیبایی بینی به روش بسته، جراح بینی به جای ایجاد یک برش قابل مشاهده روی پل بینی، برش ها را درون سوراخ های بینی ایجاد می کند. این روش نیز به بیهوشی عمومی نیاز دارد. جراح  تمام عمل را از طریق برش های ایجاد شده و زیر پوست انجام می دهد. طی عمل استخوان ممکن است شکسته و دوباره ترمیم شود تا در نهایت قوز بینی اصلاح شود. جراحی زیبایی بینی برای عمل قوز بینی معمولاً به زمان بهبودی کمتری احتیاج دارد و انتظار می رود بهبودی کامل بین 1 تا 2 هفته حاصل شود.

عمل زیبایی بینی بدون مداخله جراحی

زیبایی بینی بدون جراحی یا بدون مداخله گسترده که به آن جراحی زیبایی با مایع گفته می شود می تواند قوز بینی را به شکل هنرمندانه ای بردارد و نتایج آن بین 6 ماه تا 2 سال ادامه دارد. این روش به بی حسی موضعی احتیاج دارد و در حدود نیم ساعت به پایان می رسد.

با استفاده از فیلر ها یا پرکننده های پوستی، جراح پلاستیک بخش های مختلف بینی شما که در اطراف محل قوز بینی قرار دارند را پر میکند. این کار می تواند منجر به پنهان شدن قوزهای کوچک شود.

این روش به طور قابل توجهی ارزان تر از هزینه جراحی زیبایی بینی است، عوارض احتمالی کمتری دارد و با کمترین مدت زمان بهبودی توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

هزینه برداشتن قوز بینی چقدر است؟

عمل قوز بینی یک عمل صرفا زیبایی است. این یعنی هیچ بیمه ای هزینه آن را به شما برنمی گرداند. اگر بخواهید قوز را به روش غیر جراحی بردارید و از فیلرها یا پرکننده های پوسیتی استفاده کنید تمام هزینه ها را باید از جیب بپردازید.

اما اگر می خواهید قوز ناشی از ضربه یا تصادف را بردارید احتمالا بیمه بخش کوچکی از هزینه ها را بردارد. البته به شرطی که آسیب وارد شده به بینی تنفس شما را به خطر انداخته باشد.

متوسط ​​هزینه جراحی زیبایی بینی باز یا بسته در ایالات متحده حدود 5300 دلار است. هزینه پرکننده های پوستی که معمولاً در جراحی زیبایی بینی مایع استفاده می شود به طور متوسط ​​683 است.

آیا قوز بینی پس از برداشته شدن دوباره برمیگردد؟

خیر! قوز در پل بینی پس از برداشته شدن نمی تواند “دوباره رشد کند و یا برگردد”. اما اگر عمل شما به دست یک جراح کم تجربه انجام شود ممکن است با شکست مواجه شده و مثلا دچار گود و فرورفتگی در پل بینی شویم که ظاهر شما را به مراتب بدتر از قبل می کند.

همچنین ممکن است تا 1هفته بعد از عمل متوجه برآمدگی و ورم پل بینی شوید. این برآمدگی زود از بین میرود و جای نگرانی ندارد. شما میتوانید ورم بینی بعد از عمل رینوپلاستی را با روش های مختلفی فروکش کنید.

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *