سن مناسب عمل بینی چیست و چرا نباید در سن پایین عمل بینی انجام داد؟

سن مناسب عمل بینی
چکیده مطلب

نه تنها والدین که افراد کم سن و سال زیادی (بارها و به کررات) درباره انجام عمل بینی در سن پایین از ما سوالاتی پرسیده‌اند. نوجوانان سن پایین، اصرار زیادی برای انجام عمل دارند و والدین‌شان می‌خواهند بدانند که آیا انجام عمل در سن آن‌ها کار درستی است یا خیر؟ اغلب آن‌ها از ما می‌خواهند […]

فهرست مطلب

نه تنها والدین که افراد کم سن و سال زیادی (بارها و به کررات) درباره انجام عمل بینی در سن پایین از ما سوالاتی پرسیده‌اند. نوجوانان سن پایین، اصرار زیادی برای انجام عمل دارند و والدین‌شان می‌خواهند بدانند که آیا انجام عمل در سن آن‌ها کار درستی است یا خیر؟ اغلب آن‌ها از ما می‌خواهند که کودکان را از عمل منصرف کنیم و توضیحات بیشتری درباره سن مناسب جراحی بینی به آن ها بدهیم. اگر این موضوع دغدغه شما به عنوان یک نوجوان یا والدین یک نوجوان است، حتما این مقاله را بخوانید تا درباره عمل بینی در سنین پایین تر مطالب جامعی بخوانید و عوارض، معایب و فواید آن را بهتر درک کنید.


آیا واقعا انجام جراحی بینی در نوجوانان خطرناک است؟

بله اگر تا پیش از سن خاصی روی بینی افراد کم سن و سال عمل انجام شود مشکلات جبران ناپذیری در آینده برای آن ها پیش خواهد آمد. انجام هرگونه عمل زیبایی در بینی طی این سنین می‌تواند نه تنها فرم بینی را بدشکل کند که روی رشد سایر بخش های صورت نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. پهن شدن شکل بینی، ناهماهنگی و عدم تقارن کامل در صوررت از مهم‌ترین عوارض عمل بینی در سنین پایین است. به همین جهت حتما باید درباره محدوده سن مناسب جراحی بینی بیشتر بخوانید.


سن مناسب برای عمل زیبایی بینی

ما البته چیزی به عنوان بهترین سن برای جراحی بینی سراغ نداریم. بلکه یک بازه سنی داریم. اما اگر بیمار برای انجام عمل 3 شرط (اتمام رشد بینی)، (داشتن دلیل منطقی) و (اطمینان از انجام عمل) را داشته باشد می توان گفت که آن بیمار می تواند بدون مشکل و در بهترین حالت عمل شود.


حداقل سن عمل بینی

به دلیل تغییرات ساختاری در فرم بینی، تا زمانی که رشد بینی کاملا متوقف نشده باشد انجام این عمل در بچه  ها و نوجوانان کم سن و سال اکیدا ممنوع است. بر همین اساس حداقل سن عمل بینی در دختران 16 سال و حداقل سن عمل بینی درر پسرها 18 سالگی است. زیرا معمولا تا این سن هنوز کاملا رشد بینی متوقف نشده.


حداکثر سن عمل بینی

انجام عمل بینی می تواند در دوره میانسالی نیز شایع باشد. زیرا در این سنین هنوز افراد نسبت به زیبایی و هماهنگی بینی با فرم صورت خود تمایل زیادی دارند. اما هر چه سن بیشتر میشود و افراد پیرتر میشوند، تمایل برای انجام این عمل کاهش میابد. تغییرات هورمونی، بیحالی، خستگی، تغییرات گسترده پوست و … همگی عواملی هستند که باعث میشود افراد سن بالا کمتر عمل زیبایی بینی انجام دهند.

به علاوه عوارض و خطرات جراحی در سنین بالا بیشتر است. با این تفاسیر انجام عمل بینی حداکثر سنی دارد. متخصصان و جراحان زیبایی معتقدند که افراد تا سن 60 سالگی میتوانند انجام دهند. بنابراین حداکثر سن عمل بین سن 60 سالگی است.


چرا نوجوانان تا این حد عمل بینی دوست دارند؟

ترشح هورمون های طی دوره بلوغ میتواند تاثیرات زیادی بر بدن نوجوانان بگذارد. این تغییرات مختلف به نوبه خود باعث زودرنج شدن افراد، اتخاذ تصمیمات انفجاری و لحظه ای، تغییرات خلق و خوی گسترده و … شود. این موضوع در مجموع باعث میشود که نوجوان شما با نگاه کردن به دوستان یا الگو برداری از سلبریتی ها تمایل شدیدی به انجام عمل بینی در سن پایین شود.

در واقع تمایل نوجوانان به عمل بینی در سن کم ریشه در (مقایسه کردن خود با دیگران) در این سنین دارد. این موضوع مخصوصا در نوجوانانی که بینی گوشتی دارند بیشتر دیده میشود و آن ها ممکن است از ظاهر بینی گوشتی خود ناراضی تر باشند.

خواندن  با انجام این کارها خود را برای عمل بینی آماده کنید

مضرات عمل بینی در سن 17 سالگی به پایین

نوجوانان و افرادی که سن پایینی دارند هنوز دید درستی از آینده خود ندارند. اغلب تصمیماتی که در این سنین گرفته می‌شود احساسی و لحظه ای هستند. بنابراین انتظار نمی رود که یک نوجوان (با سن کم) بتواند تصمیم درستی در خصوص عمل بینی بگیرید. جدای از اینکه فرم بینی هنوز در حال شکل گیری است و استخوان ها (یا غضروف های بینی) همچنان در حال رشد هستند، اتخاذ یک تصمیم لحظه ای در نوجوانی می تواند پشیمانی افراد در آینده را به همراه داشته باشد. بنابراین در سنین پایین انجام عمل بینی به کسی توصیه نمی شود.

به جز این هرگونه دستکاری در فرم بینی در سنین نوجوانی کاری بیهوده است. چون ساختارهای بینی رشد میکنند و نتیجه عمل طی چند ماه یا چند سال به کلی از بین خواهد رفت و ما با شکست عمل بینی روبرو خواهیم شد.


مزایای عمل بینی در نوجوانی

آناتومی بدن در مراحل مختلف سنی دچار تغییراتی خواهد شد. برای مثال حتما خوب میدانید که طی دوره بلوغ اتفاقات زیادی رخ میدهد و ممکن است در اغلب افراد تغییراتی در چهره و مخصوصا فرم بینی رخ دهد. بینی ممکن است بزرگ شود و خلاصه تمام مسائل ژنتیکی (مثل قوز بینی، بینی گوشتی یا بینی استخوانی و …) در این سنین به خوبی خود را نشان دهند.

این مشکلات بعد از اتمام دوره بلوغ میتواند مساله ساز شود و نوجوانان یا جوانان را کمی از خود دلسرد کرده و یا گوشه گیر کند.


اعتماد به نفس بیشتر می شود

اگر بعد از سن بلوغ ( که در حدود 17 سالگی است ) عمل بینی انجام داده شود و تمام مشکلات ظاهری  و عملکردی بینی برطرف شود تاثیر بسیار زیادی روی روحیه  افراد و همچنین روابط اجتماعی آن ها خواهد گذاشت. نوجوانی که با فرم صورت و بینی متعادل و زیبا وارد دوره جوانی میشود قطعا آینده بهتری پیش رو خواهد داشت و اعتماد به نفس بالایش میتواند دلیلی  برای پیشرفت روابطش باشد.


باعث بهبود عملکرد تنفسی می شود

علاوه  بر مساله زیبایی، عمل جراحی بینی (رینوپلاستی) قادر است که مشکلات تنفسی نوجوانان را برطرف کند. انحراف تیغه بینی، انسداد مجرای تنفسی در بینی، اپنه خواب  و… همگی  مشکلاتی هستند که ممکن است با انجام عمل بینی برطرف شوند. هرچه این مشکلات در سنین پایین تر برطرف شوند شانس بهبود کیفیت زندگی افراد بیشتر  شده و احتمال نیاز به عمل های جراحی دیگر کاهش میابد.


آیا من در 17 سالگی عمل بینی انجام بدهم؟

در این مقاله به بررسی تمام زوایای انجام عمل در نوجوانی پرداختیم و مزایا و معایب آن را نیز عنوان کردیم. با این حال ممکن است بدن شما بر حسب مواردی مانند نژاد، موقعیت جغرافیایی و محیطی و …. زودتر یا دیرتر از سن 17 سالگی به بلوغ جسمی کامل برسد.

بر همین اساس بهترین  سن جراحی بینی برای شما متفاوت خواهد بود. برای اینکه متوجه شوید آیا عمل بینی در 17 سالگی برای شما مناسب است یا خیر حتما با یک متخصص و جراح زیبایی بینی مشورت کنید.

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *