عمل بینی گوشتی و هرآنچه باید درمورد آن بدانید

چکیده مطلب

بینی برجسته ترین عضو صورت است. حتی بعضی ویژگی ها و شرایط می تواند آن را برجسته تر هم کند. نوک این نوع بینی گرد و بزرگ است و در کشور ما جزء فرم های رایج بینی به شمار می رود. عمل بینی گوشتی باعث نازک تر، خوش فرم تر و کوچک تر شدن بینی […]

مطالب این صفحه

بینی برجسته ترین عضو صورت است. حتی بعضی ویژگی ها و شرایط می تواند آن را برجسته تر هم کند. نوک این نوع بینی گرد و بزرگ است و در کشور ما جزء فرم های رایج بینی به شمار می رود. عمل بینی گوشتی باعث نازک تر، خوش فرم تر و کوچک تر شدن بینی و زیبایی بیشتر صورت می شود.

به چه بینی هایی گوشتی گفته می شود؟

قبل از هر چیزی بهتر است بدانیم که بینی گوشتی چیست و چه ویژگی هایی دارد. تیپ و نوک بینی گوشتی بزرگ است اما ساختار ضعیفی دارد. مشکل ظاهری بینی های گوشتی را می توان عدم تناسب میان قسمت بالایی و پایینی دانست. وجود یک خط صاف با انحنای ظریف بین تاج ابروها که تا نوک بینی ادامه داشته باشد، چشم نواز و یکی از معیارهای زیبایی است. وقتی که نوک بینی نسبت به پل آن عریض تر باشد، تناسب بینی و ظرافت این خط صاف برهم می خورد.

ضخیم بودن پوست و یا غضروف ضعیف در ساختار قسمت پایینی می تواند دلیل گوشتی بودن بینی باشد. تشخیص دلیل بینی گوشتی و بی شکل بودن نوک بینی برای تعیین روش جراحی اهمیت دارد.

عدم تناسب باقی اجزای صورت مثل چشم های گود یا ابروهای افتاده باعث می شود بینی گوشتی بیشتر به چشم بیاید. این نوع بینی در میان مردان متداول تر است و دلیل آن می تواند عوامل ژنتیکی یا در مواردی، بیماری روزاسه درمان نشده باشد. در گذشته بیماری پوستی روزاسه به مصرف بیش از حد الکل نسبت داده می شد اما تحقیقات امروزی این ادعا را نقض می کنند.

خوشبختانه بینی گوشتی از طریق جراحی قابل اصلاح است و همین امر می تواند تاثیر بسزایی در افزایش اعتماد به نفس و کیفیت زندگی فرد داشته باشد.


عمل بینی گوشتی چگونه است؟

عمل بینی گوشتی جزء جراحی های زیبایی محسوب می شود. در طول جراحی ممکن است جراح از تکنیک های متفاوتی برای کوچک کردن بینی و ایجاد تناسب استفاده کند که آن ها را بطور خلاصه در ادامه می خوانید.

  • تغییر شکل بینی از طریق بخیه: در این روش، قسمت های گنبدی شکل غضروف جانبی پایین بینی به هم دوخته می شود. در نهایت، نوک بینی نازک تر خواهد شد. با گذشت زمان، بخیه ها کاملا جذب بدن می شوند.
  • سفالیک تریم (cephalic trimming): غضروف های قسمت پایین آلار نعلی شکل هستند و موقعیت و فرم نوک بینی را مشخص می کنند. اگر این غضروف برجسته تر از حد معمول باشد، بینی را گوشتی یا بزرگ نشان می دهد. سفالیک تریم شامل حذف قسمت هایی از این غضروف ها و در نتیجه، باریک تر شدن بینی می شود.
  • گرافت یا پیوند غضروف: بخشی از غضروف بینی خود بیمار را می توان به جای دیگری پیوند زد. اگر این غضروف در محل مناسبی جاگذاری شود، بینی فرم بسیار خوبی به خود می گیرد.
  • عمل بینی بسته یا باز: حدود 99درصد از جراحان بینی برای عمل بینی گوشتی از روش باز استفاده می کنند. در جراحی بینی گوشتی به روش باز، شکافی خارجی روی دیواره بین دو سوراخ ایجاد می شود. به همین دلیل، جراح دید و دسترسی وسیع تری به ساختار بینی گوشتی دارد. اما در جراحی بینی گوشتی به روش بسته، شکاف های جراحی داخل بینی ایجاد می شوند و بعد از عمل، اسکار و جای زخمی باقی نمی ماند.

روش های عمل بینی گوشتی برای هر بیمار متفاوت است و نمی توان یک نسخه را برای همه تجویز کرد. حتی شاید بیمار اصلاحات دیگری غیر از کوچک کردن بینی (مثل برداشتن قوز بینی) در نظر داشته باشد.


عوارض عمل بینی گوشتی

مانند عمل بینی استخوانی یا هر جراحی دیگری، عمل بینی های گوشتی هم ممکن است با عوارضی همراه باشد. موارد زیر را می توان عوارض عمل بینی گوشتی دانست.

  • خونریزی
  • به جا ماندن اسکار و جای زخم
  • آسیب به تیغه بینی
  • جابجا شدن غضروف گرافت شده
  • به وجود آمدن مشکلات تنفسی
  • تورم و کبودی در صورت و بینی

اما بروز این موارد احتمالی است و اگر جراح تجربه و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد، این احتمال تا حد زیادی کاهش یافته و یا حتی صفر می شود.


هزینه عمل بینی گوشتی

عمل بینی گوشتی ممکن است با پیچیدگی هایی همراه باشد. به طور مثال شاید جراح مجبور به پیوند غضروف شود. به همین دلیل حتی بسیاری از جراحان از انجام جراحی این نوع بینی ها خودداری می کنند.

 قیمت عمل بینی گوشتی کمی بیشتر از بینی استخوانی است. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر عمل خود را به یک جراح بینی خوب بسپارید صرف هزینه بالا ارزشش را دارد. به هیچ عنوان برای کاهش هزینه عمل بینی سعی نکنید که یک جراح بی تجربه و یا ناشناخته را انتخاب کنید. زیرا ممکن است بعدها مجبور باشید عمل بینی ترمیمی و مجدد انجام دهید که هزینه آن به مراتب بیشتر هم خواهد شد.


سوالات متداول درباره عمل بینی گوشتی

آیا بینی گوشتی بعد از عمل به حالت قبلی بر می گردد؟

بینی های گوشتی به علت وجود غضروف های ضعیف در ساختار خود و همچنین جاذبه زمین به سمت پایین متمایل می شوند. افتادگی یا برگشت بینی های گوشتی هم به همین دلایل اتفاق می افتد.

برای جلوگیری از برگشت بینی گوشتی، امروزه از تقویت غضروفی و تغییر ساختار آن استفاده می شود. به همین علت، پدیده برگشت بینی های گوشتی خیلی کم شده و شاید اصلاً اتفاق نیافتد.

تزریق کورتون برای کاهش ورم بینی های گوشتی در چه زمانی باید انجام شود؟

از بین رفتن کامل ورم بینی تا یکسال بعد از عمل طول خواهد کشید. خیلی از افراد ورم بینی را به عنوان برگشت بینی گوشتی خود تلقی و به تزریق آمپول برای کاهش ورم بینی اصرار می کنند. اما بهتر است عجله نکرده و حداقل تا 2 ماه بعد از عمل صبر نمایید تا ورم آن تا حدی کاهش یابد و احتمال اشتباه جراح کم تر شود.

آیا چاق شدن باعث برگشت بینی گوشتی می شود؟

چاقی صورت و بدن هیچ  ربطی به چربی های بینی ندارد و چربی بینی تحت تاثیر چاقی قرار نمی گیرد. پس این تصور کاملا غلط است.

تا چه مدت باید از چسب بینی استفاده کرد؟

افرادی که جراحی بینی گوشتی انجام داده اند، بهتر است به مدت 3 ماه از چسب بینی به طور صحیح استفاده نمایند. چسب بینی را باید به طور متداوم، استفاده کرد و زمانی که چسب خیس می شود، سریعا باید تعویض شود.

دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس؛ بورد تخصصی جراحی فک و صورت

مقالات جراحی زیبایی

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *